دارندگان پايگاه‌هاي اطلاع رساني نسبت به ثبت نام اينترنتي خود اقدام كنند


یزدفردا :معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اطلاعيه‌اي از دارندگان پايگاه‌هاي اطلاع رساني (وب سايت‌ها و وبلاگ‌ها) خواست نسبت به ثبت نام اينترنتي پايگاه خود اقدام كنند.

به گزارش روز شنبه روابط عمومي معاونت امور مطبوعاتي وزارت ارشاد، اين تصميم در اجراي آيين نامه ساماندهي پايگاه‌هاي اطلاع رساني مصوب پنجم آذر ماه ‪ ۸۵‬هيات وزيران صورت مي‌گيرد.

بنابر اين گزارش، تمامي دارندگان وب سايت‌ها و وبلاگ‌ها مي‌بايست از روز دوشنبه ‪ ۱۱‬دي ماه با مراجعه به نشاني‌هاي اينترنتي

 ‪

 www.samandehi.ir‬

و

www.samandehi.com‬

نسبت به ثبت الكترونيكي پايگاه خود اقدام كنند.
معاون مطبوعاتي وزير ارشاد از تهيه آيين‌نامه مربوط به ساماندهي سايت‌ها و پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني خبر داد


معاون مطبوعاتي وزير ارشاد از تهيه آيين‌نامه مربوط به ساماندهي سايت‌ها و پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني خبر داد و گفت: اين آيين‌نامه مراحل آخر تصويب را در هيئت وزيران مي‌گذراند.
عليرضا مختارپور در گفت‌وگو با فارس افزود: تهيه آيين‌نامه‌اي براي ساماندهي سايت‌ها و پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني اينترنتي به معناي محدوديت آنها نيست بلكه به معني به رسميت شناختن اين سايت‌ها است.
وي ادامه داد: مواردي ديده مي‌شود كه روزنامه‌ها و خبرگزاري‌ها مطلبي را از سايتي نقل مي‌كنند در حالي كه اين سايت پاسخگوي حقوقي نيست.
مختارپور اظهار داشت: گاهي اوقات به حقوق خصوصي افراد در سايتي تعرض مي‌شود و اين فرد نمي‌داند از چه كسي و به كجا شكايت كند يا چگونه موارد اصلاحي به سايت تذكر داده شود.
وي افزود: به همين منظور ضابطه‌اي تعيين و آيين‌نامه‌اي در اين جهت تهيه شد.
معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد گفت: اين آيين‌نامه تنها به معني رسميت شناختن سايت‌ها مذكور نيست بلكه ما از سايت‌هاي كه اطلاع رساني مفيد نيز مي‌كنند، حمايت مي‌كنيم.

بر اساس یک خبر دیگر هيات وزيران آيين‌نامه ساماندهي فعاليت پايگاه اطلاع‌رساني اينترنتي كشور را با هدف حمايت از پايگاه‌هاي قانوني، دسترسي آزاد و سالم مردم به اطلاعات و رعايت حقوق اجتماعي و ارزش‌هاي فرهنگي تصويب كرد.
دبيرخانه‌ي شوراي اطلاع‌رساني دولت اعلام كرد، اين آيين‌نامه به منظور توسعه‌ي خدمات دسترسي به اينترنت در كشور و ساماندهي فعاليت پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني در چهار فصل و يازده ماده به تصويب هيات وزيران رسيده و در آن حق دسترسي آزاد و سالم مردم به اطلاعات و دانش، حمايت از پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني قانوني، رعايت حقوق و صيانت از ارزش‌هاي اسلامي، ملي، فرهنگي و اجتماعي كشور و مسووليت مدني و حقوقي و كيفري افراد در قبال فعاليت‌هاي خود مد نظر قرار گرفته است.
بر اساس ماده‌ي سه آيين‌نامه ساماندهي فعاليت پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني (سايت‌هاي) اينترنتي ايراني، ‌وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ‌ضمن مديريت، ساماندهي و نظارت بر پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني اينترنتي، از فعاليت پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني اينترنتي ايراني ثبت شده و با فعاليت‌هاي مجاز و سالم در كشور حمايت مي‌كند.
اين وزارتخانه موظف است، ساختار مناسب تشكيلاتي را با استفاده از ظرفيت‌هاي موجود براي سامان‌دهي، هدايت و حمايت از فعاليت‌هاي اينترنتي مجاز و برخورد قانوني با فعاليت‌هاي غيرمجاز، پيش‌بيني و راه‌اندازي كند و همچنين بودجه مناسب ساليانه را به منظور سالم‌سازي و سامان بخشي به فعاليت‌هاي اينترنتي در كشور پيش‌بيني نمايد.
تعيين شرايط لازم براي پايگاه،‌ مديران مسوول سايت‌ها و نيز تعيين ساز و كار مناسب به منظور ثبت رسمي‌ پايگاه اطلاع‌رساني و لغو آن‌ها و اعلام عمومي‌ هر مورد و همچنين اتخاذ راهكارهاي اجرايي مناسب براي حمايت مادي و معنوي از عوامل تقويت كننده، فعاليت‌هاي سالم و مفيد اينترنتي با اولويت خبررساني، ازجمله وظايف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ‌در اين زمينه تعيين شده است.
پايگاه‌ها و سايت‌هاي اطلاع‌رساني اينترنتي، بايد با رعايت قوانين كشور و مقررات مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي، مشخصات مربوط و هويت مدير مسوول خود را در وزارت ارشاد ثبت كنند و به سايت‌هايي كه قبلا فعاليت خود را شروع كرده‌اند، دو ماه از زمان ابلاغ اين آيين‌نامه فرصت داده شده تا اين موارد را به ثبت برسانند.
كارگروهي مركب از وزيران فرهنگ و ارشاد اسلامي، اطلاعات،‌ ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات و دادگستري وظيفه تعيين مصاديق پايگاه‌هاي غيرمجاز اينترنتي را برعهده دارند.
اين كارگروه همچنين مرجع رسيدگي به درخواست تجديدنظر مسوولان پايگاه‌هاي ثبت شده‌اي است كه به دليل تخلف مسدود مي‌شوند.
فصل سوم اين آيين‌نامه به تخلفات پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني و نحوه‌ي رسيدگي به آن‌ها كه حسب مورد از تذكر رسمي ‌تا مسدود سازي موقت يا تعطيل دائمي ‌را شامل مي‌شود، اختصاص يافته است، اهانت به اديان آسماني و مقدسات اسلامي، درج مطالب تفرقه افكنانه و توهين به اقوام و اقليت‌هاي مذهبي، اشاعه منكرات و ترويج فحشا، انتشار اطلاعات خصوصي و شخصي افراد و نشر اكاذيب و افترا، ازجمله تخلفات پيش بيني شده در آيين‌نامه ساماندهي فعاليت پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني اينترنتي ايراني است.

اطلاعیه : 

 ، لطفا قبل از شروع مراحل ثبت سایت به این نکات توجه فرمایید


1- کلیه سایتها اعم از خبری ، اطلاع رسانی ، علمی ، آموزشی و ... ملزم به تکمیل فرم ثبت نام در طرح ساماندهی پایگاه های اینترنتی ایرانی می باشند.
2- ثبت مشخصات سایتهای ایرانی در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی ایرانی از تاریخ 11/10/1385 آغاز شده و کلیه وب سایت هایی که فعالیت خود را قبل از ابلاغ این تصویب نامه آغاز کرده اند حداکثر به مدت دو ماه برای ثبت فرصت دارند .
3- لطفا برای اطلاع از قوانین و مقررات مربوط به ساماندهی پایگاه های اینترنتی ایرانی به بخش " آیین نامه" مراجعه فرمایید.
4-حتما قبل از شروع مراحل ثبت سایت خود "راهنمای ثبت سایت" را به طور کامل مطالعه فرمایید.
5- پس از اینکه به طور کامل مراحل ثبت سایت را انجام دادید به عنوان یکی از اعضای سایت ساماندهی به شمار می آیید و می توانید با نام کاربری و کلمه عبور خود وارد سایت شده و در صورتی که مشخصات سایت شما تغییر نموده است به ویرایش اطلاعات موجود بپردازید.
6- در صورت هرگونه تغییری در آدرس ، تلفن یا email مدیر مسئول سایت ثبت شده باید بوسیله نام کاربری و کلمه عبور خود وارد حساب خود شده و آخرین اطلاعات تماس را وارد نمایید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا